reklama

Listy zo Slniečka: vodkou proti rasizmu?

Mám rád Slnko, dodáva svetlo, teplo a energiu všetkým ľuďom na Zemi. A bez Slnka by nebolo ani slniečkarov. Poďme sa pozrieť, čo zas vyparatili.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Keď som prvýkrát videl reklamu na Absolutku s čiernou Slovenkou, tak som jednoducho počkal 5 sekúnd. Takže mi ušla pointa. A povedzme si pravdu, sledovanie reklám na alkohol nie je mojou záľubou. Ale reklama si moju pozornosť našla aj tak. Ako téma v mojej internetovej bubline. 

Moja internetová bublina bola zhrozená. Nebola zhrozená z čiernej Slovenky (tie máme my slniečkari radi). Bola zhrozená z toho, ako sú z toho zhrození ostatní Slováci. A ja verím tomu, že to niekoho asi aj naštvalo. Sme predsa v krajine, kde jedna z politických strán v charite odovzdá práve 1488 eur. Ale ja konkrétne som vo svojej vlastnej sociálnej bubline nikoho nariekať nepočul. A neviem, či si tú kontroverziu moji bratia v Sorosovi trošku v mysli nezväčšujú. Lebo väčšine ľudí to je pravdepodobne absolútne jedno.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To, že reklamy otvárajú rôzne sociálne témy, je teraz móda aj na západe. Dove hľadá o niečo menej pekné modelky, aby si aj bacuľky kúpili mydlo. Heineken natočí homosexuála a homofóba na pive, aby si pivo kúpil homosexuál aj homofób. Niké dala do reklamy čierneho chlapíka, ktorý kľačí počas hymny, aby si jeho fanúšici kúpili tenisky. Zaujmú však aj ľudí, ktorým sa nepáči, že niekto kľačí počas hymny. Vzniká kontroverzia, twittery, facebooky a správy sú plné kľačania, hymien a Niké.

Veľké spoločnosti robia veci, aby zarábali. Neznamená to, že všetky veľké spoločnosti sú chamtivé hovadá, ktorým ide iba o zisk. Ale niektoré také sú. Nevieme, aký bol zámer reklamky, ktorá toto vytvorila. Možno nás chce všetkých použiť ako hlásnu trúbu, ktorá zadarmo kričí, aby sme pili vodku. A možno sú to čisté duše, ktorým ide len o dobro sveta a chcú upozorniť na ich silný message. Aj keď neviem, čo má zahrnutie tmavého človeka do slovenskej kultúry spoločné so švédskou vodkou. Aj návštevník z inej planéty by bol čestným Slovákom hneď po prvom poldeci borovičky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dajme si teraz povinnú jazdu a spýtajme sa, či môže byť Slovák čierny. Môže. Otázky identity sú veľmi citlivé a často komplikované. Ale národnosť je jednoducho vecou kultúry, v ktorej človek je a ktorú prijíma. Maďari sú Maďari, nie kvôli ich maďarským génom, ktoré sú znečistené aj slovenskými génmi (zjednodušujem, reálne nič ako maďarské a slovenské gény neexistuje, existujú len genofondy, ktoré sú pre isté územia historicky najrozšírenejšie v populácii). Maďari sú Maďarmi preto, že rozprávajú po maďarsky, jedia guláš a majú nezdravú fixáciu na čudných politikov. Ja by som také tiež mal, keby ma nejaký Maďar ukradol zo žilinskej pôrodnice (vďaka Slotovi sa však nič také nestalo).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A niekto by mohol namietnuť, že reálne nebude černoch Slovákom, lebo ho ostatní ľudia nebudú prijímať ako Slováka. Pre takého človeka je to potom dobrý dôvod, prečo černocha nevnímať ako Slováka. Protiimigračný bojovníci (ktorí sa starajú napríklad o to, aby bolo Slovensko dierou, kde nikto nechce ísť) často používajú argument, že však nech aj prídu, ale nech sa prispôsobia nám, našim zvykom a našej kultúre. A verím tomu, že to niektorí z nich myslia vážne a v dobrom a inak sú to celkom milí ľudia. Ale iní si asi myslia, že sa našej kultúre môžu prispôsobiť len ľudia s dostatočným odrazom slnečných lúčov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tu by sa dalo hovoriť o multikulturalizme a či v ňom už náhodou nežijeme, o bielych raperoch a čiernych folkloristoch a o konci nadvlády bieleho heterosexuálneho muža, ktorú organizuje George. Ale bolo by to na dlho a slniečko už pomaly zapadá. Dôležitá otázka je, či si má správny slniečkar kupovať absolutku. Odpoveď znie veľmi jednoducho, ak chcete.

Reklamy majú veľkú moc. Díky, Broňa. A aj reklama môže otvoriť v spoločnosti tému, ktorá ju obohatí. Ale tak ako nie som fanúšikom bojkotov, tak nie som fanúšikov nákupov, ktorými chcem tým druhým ukázať. Ja osobne z toho mám taký slizký pocit, že niekto zneužil tému pre peniaze. Plus, k vodke nemám vzťah. Je taká čistá a bez sfarbenia. Nasledujte môj príklad a za ušetrené si kúpte napríklad časopis Slniečko.

Ondrej Šinko

Ondrej Šinko

Bloger 
  • Počet článkov:  58
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Zväčša neškodný. Zoznam autorových rubrík:  ZaradenéSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu