reklama

Neha(j)te: 4 dôvody prečo nehateovať vegetariánov

V Neha(j)te sa pozerám na veci, ktoré si nezaslúžia toľko nenávisti, koľko dostávajú. Lebo internet je cynické miesto plné čierneho humoru a mám ho tak rád. Ale niečo by už mohol nehať tak.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

1. Nie každý vegetarián je obrovský chuj

Viete ako spoznáte vegetariána vo vákuu? Povie vám to. Hahaha. Je to vtipné, lebo vegetariáni sa stále musia chváliť tým, že sú vegetariánmi (a preto, že vo vákuu sa zvuk neprenáša). Teda aspoň taká je predstava o vegetariánoch medzi ľuďmi, ktorí sa živia tvorením meme obrázkov. Viete ale ako spoznáte vegetariána, ktorý sa svojim vegetariánstvom nevystatuje? Ono je to vlastne celkom ťažké, ak s tým človekom nebývate a nesledujete, čo všetko je. 

A samozrejme, existujú ľudia, ktorí vegetariánstvo nosia ako módne príslušenstvo a dostanú záchvat hnevu, keď im niekto vysmaží šišky v masti. Ale keď členov skupiny hodnotíte podľa jej najhlasnejších členov, často dostanete čisté šialenstvo. A verte tomu, že aj vegetariáni sa hanbia za čisté šialenstvo z ich radov. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2. Ono to môže byť celkom ťažké byť vegetariánom

Ja osobne mám dosť ďaleko k tomu, aby som mohol byť vegetarián. V podstate nedokážem zapnúť sporák bez toho, aby som do hrnca nedal cibuľu a slaninu. Vegetariánovať by som nevedel. Ani nie preto, že mi to mäso tak neuveriteľne chutí. Robiť si každý deň bezmäsité jedlo potrebuje veľa fantázie a môže to ísť aj do peňazí. A potom prídete niekomu na svadbu a môžete si vybrať medzi rezňom, ktorý nezjete so zemiakmi, a rybou, ktorú nezjete tiež, s hranolkami. A vy si tú sprostú šunku naozaj odopriete, aj keď ste mali za ten deň už 8 pív a potom prídete na facebook a vo feede vidíte ten otrepaný vtip už sedemstý-krát. Vegetariánom je proste ťažké byť aj bez hateu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čitateľ vyrobený zo slamy a starého šatstva by teraz mohol poznamenať: "Milý blogerko, ale si to teraz pokazil, pretože je mám protiargument. To by bolo, aby si odstránil nenávisť, ktorú mám k istej skupine ľudí. Keby sme mali prestať hateovať veci, ktoré sú náročné, kde by sme sa dostali. Veď aj vyvraždenie celej židovskej populácie je náročné a Hitlera predsa neoslavuje nikto." Ale tento argument dokážem zhodiť na zem, pretože som si ho vymyslel.

3. Akože seriózne, prečo ľudí štve, že niekto niečo neje

Hateovať niekoho za to, čo neje, to je naozaj čudné. Ja napríklad nemám rád chuť vajec. Nie je to vec, ktorá by ma definovala a tak o nej nerozprávam. Ľudia, ktorí ma poznajú dlhšie sa o tomto v nejakom momente dozvedia. A je im to jedno. Lebo koho by dokelu zaujímalo, či mám rád vajcia. Lebo ľudia nemajú radi to, čo nemajú radi. A my to u jedál chápeme, s výnimkou špenátu u detí a mäsa u vegetariánov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inak, veda o výžive je naozaj komplikovaná vec a ja sa nebudem tváriť, že som na ňu odborník. Ale celkom isto viem povedať, že vegetariánstvo nie je pre človeka ideálna strava. Lebo niektoré vitamíny a tak. A existujú pomýlení vegetariáni, ktorí chcú pomocou pseudovedy iných presviedčať, že ľudia sú vegetariánmi od prírody. A niekto dáva vegánsku stravu deťom, či dokonca mačkám. A tu uznávam, že si zaslúžia hate, kopačku do hlavy, alebo dôkladný rozhovor s človekom, ktorý sa danej téme rozumie a je schopný postupne vyvracať omyly v ich myslení.

Ale vegetariánom človek nemusí byť len pre to, že je fanatickým bioeko človekom, ktorý uveril rečiam o dĺžke ľudských čriev. Byť vegetariánom pre zdravie je pravdepodobne celkom hlúpe. Pravda je aj to, že väčšina ľudí robí veci, ktoré sú pre zdravie hlúpe (akože alkohol je určite populárnejší na Slovensku ako vegetariánstvo). Ale možno je dôvod, prečo bude byť vegetariánom celkom múdre.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. Vegetariáni budú mať možno nakoniec pravdu

Boli časy, kedy ľudia jedli iných ľudí. Kanibalov dnes ale považujeme za barbarov, lebo sa nedostali na víťaznú stranu histórie. To isté sa stalo, alebo sa to deje s otrokármi, rasistami a nacistami. A podľa mňa je možné, že o niekoľko rokov budú na nesprávnej strane histórie ľudia, ktorí jedia mäso. Alebo ich budú ľudia považovať za barbarov.

Utrpenie zvierat v potravinárskom priemysle jednoducho existuje. A sú postupy, ktorými sa snažíme toto utrpenie minimalizovať. Len psychopat by povedal, že spôsobovať zvieratám zbytočné utrpenie je úplne v poriadku. Ale my im to utrpenie spôsobujeme, lebo sa chceme nažrať (toto naše správanie je ironicky v súlade s prírodou, lebo aj iné zvieratá tak robia). Ale keby bol spôsob ako si dať rezeň a nezabíjať pri tom pána Sviňkodlaka, kto by to nerobil?

Umelo vytvorené mäso je zatiaľ dosť drahé, ale cena výrazne klesla od čias burgru za milión dolárov. A okrem toho, že je eticky čistejšie, pravdepodobne bude aj čistejšie pre životné prostredie. Lebo pestovať kukuricu, aby sa najedla krava, aby sa najedol človek, to je naozaj neefektívne. Ak umelo rastené mäso prerazí, nebude už potrebné zabíjať zvieratá. A pre našich potomkov bude hateovanie vegetariánov možno vyzerať ako toto pre nás.

Obrázok blogu

Titulný obrázok z Flickru John Nakamura Remy.

Ondrej Šinko

Ondrej Šinko

Bloger 
  • Počet článkov:  58
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Zväčša neškodný. Zoznam autorových rubrík:  ZaradenéSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu