Česko-Slovenská Filmová Debilina 1: Posledný výkrik

Autor: Ondrej Šinko | 6.9.2016 o 9:16 | (upravené 14.9.2016 o 7:47) Karma článku: 7,16 | Prečítané:  2673x

Web csfd je pre každého filmového fanúšika dobre známy. Okrem rebríčku najlepších filmov sú tu aj filmy najhoršie. A ja som masochista, tak si ich pozriem. Dnešný film je zbytočný výkrik do tmy.

Ale predtým ako začnem. V tejto rubrike budem sledovať 15 najhoršie hodnotených českých a 10 najhoršie hodnotených slovenských filmov na webe csfd.cz. Poradie sa samozrejme môže meniť, preto sa budem držať rebríčku zo začiatku experimentu. Cieľom je zistiť, či sú tieto filmy naozaj také debiliny (čím kopírujem IHE a jeho Search for the Worst).

Takže, Posledný výkrik (na csfd 11%, 20. najhoršie hodnotený film vôbec). Tomáš a Honza Kučerovci si rozdelili produkciu, réžiu, kameru, strih, scenár a dokonca si jeden z nich zahral aj jednu z hlavných postáv. Najviac práce však museli mať s pretlačením filmu do kín. Už názov nabáda, že by to mohlo mať blízko ku klasickému Vreskotu. A Posledný výkrik je čistý slasher, vyvražďovačka, a práve z Vreskotu si toho požičiava naozaj veľa.

Ja som síce Vreskot nevidel, ale mám taký pocit, že presne viem ako sa odohráva úvodná popcornová scéna. Je totiž taká kultová a toľkokrát parodovaná. Tu je úvodná scéna veľmi podobná, ale má jedno lákadlo. Poslednú životnú úlohu Ivety Bartošovej. Keďže nemám žiadnu štipľavú poznámku, ktorou by som si urobil srandu z jej samovraždy, prejdem ku scéne. Iveta je doma, niekto jej zavolá, potom sa niečo stane, potom zase niečo zazvoní, alebo niekto zaklope a potom ju zabije chlap nožom. Nie je to ani zle zahraté, ale človek akosi tuší, že tu Bartoška bola len preto, aby bola veľká titulka v Blesku.

A v podobnom duchu to pokračuje. Človek je sám v budove. Zazvoní telefón, alebo niekto zaklope, či zazvoní na domový zvonček. V telefóne je buď ticho alebo vyhrážky. Postava sa prechádza po budove. Dramatická hudba a príde strašiak. Strašiak môže byť falošný (Haha, som tvoj kamarát a napadlo ma, že ťa zo srandy vystraším v dobe, kedy boli tvoji blízki brutálne zavraždení), alebo je to teda vrah. Vrah potom buď zabije postavu, alebo sa postave podarí ujsť. A stále dokola.

Je zaujímavé, že tie falošné strašidelné momenty ma vystrašili viac ako samotný vrah. Je to proste chlapík v pršiplášti s maskou. Žiadny zvrátený zmysel pre humor, žiadne morbídne úchylky, žiadna charizma, nič. To je pri slasheri dosť problém. Vrah má byť hlavnou hviezdou programu. Nikto si nepamätá tínedžerov, všetci si pamätajú Freddieho Kruegera.

Ale poďme k deju, lebo aj ten je nejaký. Bartoška bola riaditeľkou strednej školy, na ktorej študuje aj Karin. Karinin exfrajer sa vrátil z Anglicka a ten má motív všetkých vyvraždiť. Nastupuje nový riaditeľ a ten má motív všetkých vyvraždiť. A prípad vyšetruje jeden policajt, ktorý ani nemá motív všetkých vyvraždiť, ale správa sa divne, tak je tiež podozrivý. No a na konci sa dozviete, kto z tejto trojice je vrahom. Vtedy je vám to už ale úplne jedno.

Okrem Karin zomrie aj jej kámoška a kámošky frajer. Kámošky frajer má byť ten vtipný. To sa prejavuje tým, že sa správa ako kompletný vôl. Kámoške zas vidno pod mokrým tričkom bradavku, čo je najbližšie ako sa tu dostaneme k nahote a to je na slasher škoda. Ale pri konkrétnej herečke to taká škoda nie je. No a po honorári pre Bartošku zostalo trochu aj na Mira Šmajdu. Keby sa jeho scény z filmu vystrihli, tak by dával väčší zmysel. Domnievam sa, že to je spolubývajúci hlavnej hrdinky. Ale nezdá sa mi, že som ich niekedy videl spolu v miestnosti. A Šmajdova smrť vlastne nemala nijaký dopad na nič, ani ju nikto medzi rečou nespomenul.

Peniaze na ostatných hercov už ale neostali. Výnimkou je Karin, ktorá hrá ako zo šitného seriálu. Zvyšok osadenstva hrá ako zo šitného seriálu na motívy skutočných udalostí (s názvom typu Rodinné príhody alebo Vzťahové udalosti). Nepomáha ani fakt, že stredoškolákov tu hrá partia tridsiatnikov. Ako fakt, v scenári stačilo zmeniť slovo stredná na vysoká riaditeľ na dekan, a film by si o čosi stúpol v uveriteľnosti.

Čo sa spracovania týka, tiež to nie je nič moc. Ono to stačí na to, aby ten film fungoval, ale je to taká čistá poloprofesionálčina. Taký druhý pokus nedoštudovaného režiséra. Chalani sú pre to isto zapálení, ale jednoducho nemajú kumšt. Kamera robí zbytočné detaily na zbytočné veci a je vidno, že na technike sa šetrilo. Zábery v tme vyzerajú zle a tak točia veľa záberov v takom pološere a aby to bol horor, tak to spravia šedivým. Kostýmy si zobrali herci z domu, policajti sa ani nesnažia mať uniformy. Interiéry sú nudné, a znova, policajná stanica sa natáčala v akýchsi kanceláriách, pričom v jednom zábere vidieť logo firmy. Hudba je prekvapivo celkom fajn, taká klasická lakačková.

VERDIKT

Filmy zaraďujem do troch kategórií: strašne strašný film (zlý film, utrpenie pozerať), dobre strašný film (zlý film, ale dá sa zasmiať na tom, aký je zlý) a strašne fajn film (film, ktorý vlastne nie je zlý). Posledný výkrik je niekde na hrane medzi strašne strašným a dobre strašným. A aj keď je niekedy nudný a od začiatku do konca sa tam toho veľa nezmení, tak sa prikláňam k dobre strašnému. Je to proste tak čudné, nepochopiteľné, vrah je totálne poleno a Miro Šmajda sa snaží hrať opitého Čecha. Ale niektoré scény môžete pokojne preskočiť, pretože zabitia sú tu naozaj nudné a nič iné sa tu vlastne nedeje.

Nabudúce: Fontána pre Zuzanu 3

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Žinčica. Prečo Slováci nepijú najslovenskejší nápoj

Je to náš národný poklad, prvá vec po bryndzových haluškách, ktorou sa definujeme. Koľko Slovákov však v skutočnosti aspoň raz v živote ochutnalo žinčicu?

ŽENA

Šesť dcér, ktoré vyzerajú ako dvojčatá svojich slávnych matiek

Viaceré známe matky majú dcéry, ktoré akoby im z oka vypadli.

EKONOMIKA

Slováci majú stále móresy sedliakov. Chcú bývať vo vlastnom

Vlastniť dom nie je pre Nemca status.


Už ste čítali?