6 typov vtipov, s ktorými by sme mali prestať

Autor: Ondrej Šinko | 14.1.2016 o 15:26 | Karma článku: 10,71 | Prečítané:  8115x

Každý si myslí, že je nadpriemerne vtipný. Ja si to myslím tiež. Asi to nie je pravda. Nedám vám radu, aké vtipy robiť. Ale môžem vám povedať, čomu sa vyhnúť.

1. Keď niekto povie namiesto slova iné slovo

Toto je z nejakého dôvodu základom slovenského sitcomu. Niekto by mal povedať "paradajka" a namiesto toho povie "rapadajka". Lebo je to Maďar, sedlák, dieťa alebo debil. A to nie je vtip. Ani blbý výzor, rečová vada a divné pohyby nie sú vtip. Vtip má mať nábeh a potom vás udrieť pointou. 

Nehovorím, že nič také do komédie nepatrí, ale malo by to plniť aj nejaký účel. Zoberme si kultové Ministerstvo hlúpej chôdze. Keby ste videli len hlúpu chôdzu, tak sa nezasmejete. Humor vychádza z toho, že hlúpa chôdza sa tu spája so serióznym úradníckym prostredím.

Aj zámena slov môže mať zmysel. Vidíme chlapíka, ktorý si myslí, že je veľmi inteligentný. To je náš nábeh. A pointa je to, že používa dlhé intelektuálne slová, ale pletie si ich. Nie je to najoriginálnejší vtip na svete, ale je to aspoň vtip. A tie by som niekedy v našej televízii rád videl, Andy.

2. Fajčíš?

Dvojzmysly sú lepiacou páskou humoru. Používa ich takmer každý, sú univerzálne a veľmi často fungujú. Priveľa lepiacej pásky však vyvoláva lacný pocit. A najhoršie je zobrať lepiacu pásku, ktorá už bola niekoľkokrát použitá. Tá páska už stratila adhéznu schopnosť. Čo ma privádza k cigaretám. Niekto sa Vás opýta:

- Fajčíš?

V tomto momente možno chcete povedať nejakú vtipnú odpoveď. Jediná vtipná odpoveď, ktorá vás napadne je:

- Áno, penisy.

Nič iné neexistuje. Tak sa jednoducho nesnažte byť pri tejto otázke vtipní. Ja viem. Aj ja som mal štrnásť a vtedy to bol vrchol humoru. Lebo týmto vtipom sa naznačovala homosexualita. Čo môže byť vtipnejšie ako homosexuál? Ak ste dostatočne starý na to, aby vám predali cigarety, tak len povedzte, či fajčíte cigarety. Myslím, že hranica je okolo 16 rokov.

3. Vtipy pre pracovníkov z oblasti služieb

Predstavte si modelovú situáciu. Ste v samoobsluhe a máte na páse vyložený tovar. Pokladníčka má očividne problém s načítaním tovaru. Ospravedlní sa vám, že kód je poškodený. Neveríte, že máte také šťastie, naskytla sa vám vaša vytúžená príležitosť, konečne môžete povedať:

- Tak to musí byť zadarmo.

Pokladníčka sa na vás mierne usmeje, pretože ten vtip počula už 300-krát. V reštauráciách majú niečo podobné.

- Budete si priať aj účet?

- Nie, ďakujem. Dovidenia!

Možno k tomu prihodíte aj zdvihnutie sa od stola. Čašník sa silene zasmeje, lebo ste jeho zákazníkom. Len ľutuje, že vám predtým nenapľul do polievky.

Je fajn, keď ste k personálu milí. Ale títo ľudia strávia v práci 40 hodín týždenne. Chcete vtipne reagovať na niečo, čo s ich prácou súvisí? Nebudete prvý ani posledný. A viete, čo sa hovorí o opakovaných vtipoch.

A táto rada platí aj pri iných povolaniach (hodinový manžel) a ľuďoch, ktorí majú čudné meno. Milanovi Kotovi o koktaní nehovorte a Jánovi Marjenkovi nemusíte spomínať perníky.

4. Prehnané lipnutie na slovíčkach

- Diabol nosí Pradu je skvelý film, doslova som sa pošťal od smiechu.

- Snáď si sa potom osprchoval.

Toto prehnané lipnutie na význame slov je ešte otravnejšie ako gramatický nacizmus. Áno, použil som slovo doslova  vo význame obrazne. Ja viem, že tie slová majú opačný význam a že by som mal použiť slovo obrazne. Ale namiesto toho som použil slovo doslova, aby som silnejšie zdôraznil myšlienku. Najhoršie je, že títo slovníkoví pedanti rozumejú z kontextu, čo ste mysleli. Aj tak vás opravia s pocitom, že patria medzi bohov komédie aj jazykovedy.

A preboha vás prosím, keď sa mám dobre, znamená to, že sa mám dobre. Prečo by to malo znamenať na trojku? Odkedy sme začali hodnotiť svoju náladu podľa školských kritérií? Mal sa niekto v histórii ľudstva chválitebne? Ako mám teraz pokračovať v konverzácii?

5. Zobrázkované prastaré vtipy

Je dobrý pocit mať lajky na facebooku. Obyčajný vtip v textovej podobe sa z nejakého dôvodu ťažko šíri. Ale hocijaká blbosť, ktorá je na obrázku sa zdieľa ako šialená.  Stačí zobrať vtip, ktorý by bol pred desiatimi rokmi pod úroveň Wolovín bez ofín, napísať ho vo forme esemesiek a screenshot poslať na FB stránku komerčného rádia a máte hit instantnejší ako vifonka. Prečo sa to deje? Čo je tak zvrátené na ASCII kódovaní, že nikoho to nenapadne zdieľať? Zdajú sa nám esemesky reálnejšie a preto vtipnejšie? A musia ma komerčné rádiá nasierať aj v momente, keď ich nepočúvam?

Ďalšie možnosti ako zobrázkovať vtip:

  • napísať to kriedou na tabuľu pred obchod/kaviareň/reštiku, potom odfotiť
  • nalepiť si text na auto, potom odfotiť
  • len to napísať na papier a potom to bez žiadneho dôvodu niekde prilepiť, potom odfotiť
  • prisahám, že som raz videl, že niekto odfotil z 15 cm diaľky mobil, pričom na mobile mal otvorený facebook a na facebooku bol nejaký vtipný status a táto fotka bola potom širená ako vtipný obrázok po facebooku

Najhorším hriechom sú v tejto oblasti skratky k humoru. Skratka k humoru je obrázok, na ktorom sa internet dohodol, že je tento mesiac vtipný sám osebe. Kedysi to boli *le trolle rage meme komiksy, dnes sa používajú napríklad fotky sympatických hercov.

Zoberme si napríklad dlhodobého favorita nekreatívných maturantov: "Všetci sú blázni, len ja som lietadlo."  Neveľmi vtipné a nikto by vám nedal sladké, sladké zdieľania. Ale môžete to zlepšiť rakovinou dnešnej spoločnosti, mimoňmi.

Vtipnejšie to nie je, ale vaša mama by tomu asi like na Facebooku dala. A možno by to poslala mailom všetkým jej kontaktom. A dáky debil by ten mail vytlačil.

6. Pranky

Česko-slovenská youtubeová scéna má v rukáve jeden výborný trik. Keď nevedia čo robiť, tak zoberú trend zo zahraničia. ViralBrothers to vymákli s Shit ___ say. Teraz však prišlo niečo, kde stačí ešte menšie množstvo snahy. Kanadské žartíky, ktoré spoznáte tak, že nie sú kanadské ani žartovné. A na Youtube sa im hovorí pranky.

Ja netvrdím, že kanadský žartík nemôže byť dobrý. Ale potrebuje to mať nejakú pointu a aspoň nejaký improvizačný talent. Ako keď Bart Simpson volá do krčmy a pýta sa, či je tam nejaký Al, priezviskom Koholik. Dokonca aj Ďuro Mokrý bol celkom fajn s jeho rozhovormi.

Ale pranky sú založené na inom princípe. Pranker k niekomu príde alebo mu zavolá, správa sa ako chuj a čaká na naštvanú reakciu. A prankeri končia len ako otravní dementi, ktorí márnia čas iným ľuďom. Len sa pozrite na istého Ikara. Pre neho prank znamená volať a nehovoriť pritom pravdu. Čo je náhodou definícia mojich telefonátov s mamou.

A od prankov je to už len krok k "sociálnym experimentom". Tie spočívajú v tom, že niekto robí ľuďom divné veci, ktoré nie sú vtipné. A niekedy hraničia so sexuálnym obťažovaním. Lebo na to sa ľudia radi pozerajú. Späť k Ikarovi.

Už len čakám, kedy sa hordy slovenských Youtuberov vrhnú na Lunik IX, aby napodobili pranks in the hood. To otravujete černocha z geta a dúfate, že sa naserie a začne vás biť. Bitka pridáva prezretia. A potom s pokrikom "It's a prank, bro" dúfate, že bitka skončí. Lebo tieto pranky nebolia len divákov, ale aj ich tvorcov.

Na titulnej fotke prechádzajú sliepky cez cestu, aby sa dostali na druhú stranu. Foto od Sheila Miguez.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan nemá peniaze ani hráčov a stráca to najcennejšie. Fanúšikov

Viac ako o postupe do play off sa začína hovoriť, či klub vôbec dohrá sezónu v KHL.

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.


Už ste čítali?