Red Bull vám nedáva krídla, noviny vám nedávajú prehľad

Autor: Ondrej Šinko | 3.11.2014 o 15:13 | Karma článku: 4,94 | Prečítané:  871x

Ste počuli? Že Američan zažaloval Red Bull, lebo mu nenarástli krídla. Ach, tí leniví Američania, niečo im preletí mysľou (PUN LEVEL 3000) a hneď zažalujú každého, na kom im zrak pristane (DOUBLE COMBO). Ale ako je možné, že sudca dal za pravdu niekomu, ak je jasné, že krídla sú len vzletnou (ok, prepáčte, už prestanem) metaforou? Jednoducho, ono sa to totiž nestalo.

Ale, na topkách predsa písali:

"...niektorí konzumenti totiž vzali reklamný slogan „Red Bull vám dáva krídla“ doslova a teraz požadujú kompenzáciu za zavádzajúce informácie.  Vieceré svetové média počas posledných dní uviedli, že ako odškodnenie zákazníkom spoločnosť Red Bull sľúbila zaplatiť 13 miliónov dolárov za nepravdivý slogan... "

No dobre, topky sú predsa bulvár, sú aj dôveryhodnejšie média, čo sa teda skutočne stalo? Spravíme aspoň minimálny kúsok výskumu a pozrieme sa na Snopes. To je stránka, ktorá preveruje rôzne internetové klebety a urbánne mýty. A hľa, čo sa (tu: http://www.snopes.com/legal/redbullwings.asp) nedozvieme. Chlapík naozaj zažaloval Red Bull pre klamlivú reklamu. Red Bull totiž v reklamách tvrdí, že človeku dáva fyzickú a duševnú energiu. Pričom chlapík tvrdí, že takú istú energiu dáva aj káva. Firma zvolila mimosúdne vyrovnanie, lebo sa jej nechce ťahať po súdoch.

V skratke, Red Bull nedáva prémiové množstvo energie. Ale pozrime sa na titulky.

Niekoľko vecí je znepokojivých. Za prvé, existuje česká stránka pre priaznivcov energy drinkov, je dosť často aktualizovaná, sú tam recenzie aj novinky zo sveta energeťákov("Boj mezi Monsterem a Rockstarem v USA běží již opravdu dlouho. A Monster vyhrává. Jenže po letošním veletrhu NACS to vypadá, že Rockstar chystá opravdu velkou ofenzívu." ja zdochnem), dokonca je aj zraz fanúšikov. Ja viem, sú zrazy aj pre kávových fajnšmekrov, hráčov počítačových hier, priaznivcov sadomasochizmu a vláčikov, ale energeťáky? No a za druhé, Red Bull vraj nedáva krídla, tvrdia aj dôveryhodné stránky ako E15, či etrend. Alebo to tvrdia aspoň návnady na kliknutie, teda názvy článkov.

Ono, názvy článkov sú v dobe internetu dôležitejšie ako článok samotný. Reklama sa zobrazí, aj keď si článok neprečítate do konca. A chytľavé názvy sa ľahšie šíria po facebookoch. A preto aj vznikli chybné články o súde s Red Bullom. Noviny, zahraničné aj naše, si nenechali ujsť príležitosť a použili vtipný nadpis "Red Bull vám nedáva krídla". Mysleli to samozrejme obrazne a vo väčšine článkov je aj vysvetlené, čo bolo skutočne vo veci. Iné weby (napríklad Telegraph http://goo.gl/GKfpWS alebo prestížny Daily Male http://goo.gl/BWW3sm) však tieto nadpisy zobrali doslova a následne to v svojich článkoch šírili do celého sveta. A bohužiaľ webová žurnalistika je často o prepisovaní správ z cudzích webov. Ak teda napíše blbosť BBC, veselo sa to prepisuje, bez toho aby si niekto overil zdroje, ktoré uvádza BBC.

Ale samozrejme istú časť viny máme aj my, čitatelia. Všetci predsa vieme, že Američania sú žalobaby, ktoré na svojich žalobách neskutočne zarábajú. Veď už sme počuli mnoho podobných prípadov. Niektoré z nich síce boli len vtipy alebo legendy, ostatné boli v novinách hlúpo opísané (niekoľko príkladov tu: http://goo.gl/NuLhpQ). A keď ako čitatelia vieme, že Američania sú lenivé prasatá, ktoré sa len sťažujú a ešte na tom zarobia, tak si vytvoríme nádherný confirmation bias.

Aby ma svojstojní Slováci neukrižovali, tak preložím. Predpojatosť k utvrdzovaniu sa. A čo to znamená? Ak človek niečomu silno verí, napríklad, že Loch Nesska existuje, má tendenciu uveriť hocičomu, čo ho v tejto viere utvrdí. Aj keď je to rozmazaná fotka, na ktorej môže byť hocičo od kúska dreva po hebridského čierneho draka.

A keďže dopyt po utvrdzovaní sa je veľký, vznikajú médiá určené pre rôzne presvedčenia. Či už je to pravica/ľavica, náboženstvo, alebo dokonca štýl stravy. V USA sú dve hlavné stanice so správami, jedna demokratická (MSNBC) a druhá republikánska (FOX NEWS). A keď ich človek sleduje, tak má pocit, že fungujú v úplne odlišných vesmíroch. V jednom je Obama hrdinom, ktorý bojuje za práva svojich občanov, v druhom je Obama netvor, ktorý je zodpovedný za každú nehodu. A nikto nepozerá obe stanice, aby sa pozrel na vec z oboch pohľadov, lebo potom by nevedel, čo si má myslieť. A tak vznikajú informačné bubliny, v ktorých vidíme len správy, ktoré sa nám páčia. A ak odo mňa čakáte riešenie, tak ste sa dostali do zlej bubliny.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan nemá peniaze ani hráčov a stráca to najcennejšie. Fanúšikov

Viac ako o postupe do play off sa začína hovoriť, či klub vôbec dohrá sezónu v KHL.

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.


Už ste čítali?